انتخابات آمریكا، انتخاب از میان دو آرزو
نوشته شده توسط : amatrack

اخبار مربوط به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در ماه نوامبر یكی از مهمترین اخباری است كه رسانه های جهان با جدیت فراوان پیگیری كرده و به بررسی محورهای گوناگون آن پرداخته اند. انتخابات آتی آمریكا، از گزینش رییس جمهوری و نمایندگان كنگره از دو حزب بزرگ فراتر می رود. این رأی گیری، زورآزمایی دو فلسفه اجتماعی آمریكاست كه دو قرن و نیم است ادامه دارد و به هیچ نتیجه تعیین كننده ای هم نرسیده است. این انتخابات زورآزمایی دو فرهنگ است؛ از یك سو فرهنگ سرمایه داری و بازار آزاد قرار دارد و ازسوی دیگر فرهنگ كنترل سرمایه و ترجیح مصلحت های اجتماعی به آزادی های اقتصادی فردی... و این درگیری كوچكی نیست. با اینكه برآوردها از گذشته رقابت های انتخاباتی آمریكا نشان می دهد كه تغییری با عوض شدن روسای جمهور اتفاق نمی افتد، اما رویكرد مردم به شعارهایی كه بر زمین خواهند ماند! مطالبات جامعه را نشان می دهد.

انتخابات در آمریكا، همیشه، یعنی در اغلب دویست و چند سال تاریخ استقلال این كشور، با رویدادهای استثنایی و پدیده های شگفت انگیز همراه بوده است. با گوناگونی بسیار فرهنگی و اجتماعی و پهناوری سرزمینی اش و با پنجاه قانون انتخاباتی مختلف، تصور بروز پدیده های غیرمنتظره و شخصیت های غیرعادی در انتخابات آمریكا، دشوار نیست. با این حال، انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در سال ۲۰۱۲، از بسیاری جهات اگر بی همتا نباشد، كمیاب است.

با آن كه مراحل مقدماتی این انتخابات، به دلیل نبودن رقیب برای باراك اوباما در حزب دموكرات، در حقیقت باید بی سرو صداتر و بی رونق تر از پیش است، اما شرایط نامناسب اقتصادی جهان، بوی تغییری كه از همه اوضاع دنیا به مشام می رسد و به ویژه بحران هویتی كه نظم اجتماعی و فرهنگی آمریكا را پس از مدت ها به چالش می خواند، امسال را به یكی از چهارراه های تاریخی برای این كشور تبدیل كرده است.

روزنامه سوییسی 'تاگس انسایگر' در مطلبی نوشت: در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریكا حادترین مسایل و مشكلات این كشور روی میز قرار گرفته است.

این روزنامه سوییسی در ادامه نوشت: در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریكایی ها، نه تنها باید یكی از دو نامزد مطرح را انتخاب كنند، بلكه باید درباره دو سبك و آرزوی سیاسی متفاوت برای كشورشان تصمیم گیری كنند.

درحالیكه اوباما روی برنامه های اقتصادی دولتی تاكید دارد و میلیاردها دلار را در پروژه های زیرساختی و ایجاد انرژی های نو صرف كرده است، اما رامنی نفوذ دولت در عرصه اقتصادی را مضر دانسته و به قدرت درمانی بازار اعتماد دارد.

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای در این باره نوشت: بزرگترین رقیب اوباما احتمالا اقتصادی خواهد بود كه هنوز در دست یابی به سطحی كه بتواند رای دهندگان را به رای دادن به او متقاعد كند، با مشكل مواجه است.

اوباما در اوج بدترین ركود اقتصادی بعد از سالهای سی وارد كاخ سفید شد و هنوز این كشور عواقب این بحران را لمس می كند. رامنی، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، رقیبش اوباما را مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی می داند. این نامزد جمهوری خواه، اقتصاد فلج و بیكاری بالا در آمریكا را در نقطه میانی مبارزات انتخاباتی اش قرار داده است.

اگرچه راهكار نه در دستان رییس جمهور آتی كه در دستان محافل سیاستگذاری قرار دارد كه هرگز روی پرده ظاهر نمی شوند، اما طرح موضوعات اقتصادی توسط كاندیداها نشان می دهد كه معیشت و عدالتی كه هر روز بیش از گذشته رنگ می بازد به اولویت اصلی مردم آمریكا تبدیل شده است.

پژوهش**1673**9123





:: برچسب‌ها: تایوان , مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: